söndag 5 december 2010

don't try this at home

Jag köpte när jag flyttade hemifrån (jag var 23 så det var bara häromåret ;) en kristallkrona. Vet inte riktigt varför jag insisterade på att jag ville ha en kristallkrona, men det ville jag. Jag ville ha en med eklöv (barock), och så blev det. Jag var en blockettjej redan då, men detta var före blockets tid, så jag köpte den på annons i Gula Tidningen. Kommer ni i håg den? Bilder fanns ju inte, så det var verkligen på vinst eller förlust man (tog mamma och pappa med sig och) åkte dit.

Beroende på var jag bott under åren sen dess så har kronan haft en mer eller midre given plats. Ett tag passade den inte alls, då lånade jag ut den till mina föräldrar.

När vi flyttade in och vi började renovera så hamnade den tyvärr i väntan på bättre tider invirad i en filt på balkongen. Häromdagen slog det mig att det kanske inte var det bästa stället för en kristallkrona att förvaras på, så jag tänkte att jag skulle hänga upp den på en krok utan el, i taket i köket. Tillsvidare, liksom. Och analysen visade sig vara helt rätt. Kronan har blivit helt skev under sin balkongvistelse.


Så, här kommer dagens jultips: om man har en kristallkrona och en alldeles för väl tilltagen julklappsbudget, så kan man alltid göra som jag. Låt den ligga ner i ett par månader, och vips så får juklappsbudgeten göra utrymme för en kristallkronerenovering!



7 kommentarer:

  1. Ånej! Varför gör man sådana saker? Det hade helt klart kunnat hända mig också. Hoppas att det går att ordna till!

    SvaraRadera
  2. men åh - vad jobbigt! Den var väldigt fin, hoppas den går att fixa.

    SvaraRadera
  3. åh jag fick lite ont i hjärtat nu - så där skulle jag nog också tyvärr kunna göra.

    SvaraRadera
  4. att härom åren ska gå så snabbt...

    cool krona! you fix!

    SvaraRadera
  5. Vet precis känslan när sådant händer för det skulle kunna hända här vilken dag som helst. Älskar kristallkronor, har min i badrummet.

    SvaraRadera